Projekty integracyjne
Korzystając z wieloletnich doświadczeń w pracy z młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym oraz niepełnosprawną intelektualnie postanowiliśmy stworzyć koncepcję tej innowacyjnej placówki. Z naszego 12-letniego doświadczenia wynika, że młodzież ta nie tylko może ze sobą przebywać w jednym budynku, ale również, ma na siebie korektywne oddziaływanie. Obawy społeczeństwa związane z negatywnym wpływem zagrożonych niedostosowaniem społecznym na niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków to tylko istniejące od lat schematy myślowe i stereotypy.
Uczniowie niepełnosprawni czują się wyróżnieni możliwością tworzenia relacji ze zdrowymi rówieśnikami a ich codzienne kontakty powodują większą samodzielność, wpływają na pokonanie nieśmiałości w relacjach z rówieśnikami, zwiększają samoakceptację oraz umiejętność odnalezienia się we współczesnej rzeczywistości. Uczniowie niepełnosprawni dzięki tym kontaktom nie są skazani na przebywanie tylko w swojej grupie i często bardzo hermetycznym środowisku. Wśród zdrowych rówieśników zapominają o swej niepełnosprawności i wyobcowaniu. Spostrzeżenie te są potwierdzone także przez rodziców tychże uczniów, którzy dostrzegają pozytywne aspekty wzajemnego społecznego kontaktu. Sami rodzice podkreślają dużą zmianę postaw swoich dzieci w kontaktach interpersonalnych.
Młodzież zagrożona niedostosowaniem społecznym spotyka się z akceptacją ,,pomimo wszystko”, której bardzo potrzebuje. Kontakt z niepełnosprawnymi wpływa na nich kojąco i pokazuje zupełnie inne oblicze, często głęboko skrywane, oblicze wrażliwego i pełnego współczucia młodego człowieka, który wyciąga pomocną dłoń do słabszego kolegi.
Nasza młodzież spotyka się ze sobą podczas przerw, imprez integracyjnych, uroczystości szkolnych, zawodów sportowych, wycieczek, zielonych szkół, zajęć pozalekcyjnych.
W roku szkolnym 2016/2017 realizowany jest projekt integracyjny pod hasłem
„Ciekawe wyprawy do dobrej zabawy”
Etap I
Czy naprawdę jesteśmy inni w naszej szkole?
Realizacja na zajęciach socjoterapeutycznych i godzinach wychowawczych (IX, X, XI)
Tematyka:
- Czym jest niepełnosprawność i jej rodzaje?
- Niepełnosprawni – kim są?
- Niewiedza budzi lęk i obawy czyli jakie emocje czujemy w kontakcie z osobami niepełnosprawnymi
- Empatia i zrozumienie dla drugiej osoby (wczuwanie się w sytuację drugiej osoby)
- Odmienność każdego człowieka i jego indywidualność (rozumienie, że każdy z nas jest inny, ale ma takie same prawa)
- Jak mogę pomagać niepełnosprawnemu koledze?
Etap II
Przyjacielska dłoń
Całoroczna współpraca międzyklasowa
Każda klasa Gimnazjum nr 84 opiekuje się przez cały rok wybraną grupą specjalną organizując wspólne spotkania, wyjścia i wycieczki, niespodzianki.
Na ostatniej imprezie w maju każda grupa przedstawi efekt swojej całorocznej pracy (forma graficzna, slajdy, zdjęcia, itp.) z przebiegu wspólnych przedsięwzięć.
Klasa I c – klasa II a
Klasa I d – klasa II b
Klasa II c – klasa IV/V SP
Klasa II d – klasa I a
Klasa II e – klasa VI SP
Klasa III c – grupa świetlicowa
Klasa III d – klasa III a
Klasa III e – klasa II/ IIISP
Etap III
Imprezy integracyjne
Powrót do korzeni czyli kultura i tradycje na różnych kontynentach – grudzień 2016 – koordynator Renata Marczewska no images were found
„Łamijęzyk” czyli o porozumiewaniu się w różnych krajach – marzec 2017 – koordynator Magdalena Jajte-Pachota
Światowe muzyczne tournee czyli dźwięki i rytmy z czterech stron świata – maj 2017 – koordynator Agnieszka Biesikirska
Autor projektu: Małgorzata Zgierun-Irlik
W roku szkolnym 2015/2016 realizowany był projekt integracyjny pod hasłem:
„Cztery żywioły”
Cykl imprez podzielono na cztery odsłony:
- POWIETRZE
„Przyjaźń jak Powietrze potrzebna do życia „Oddycham i czuję – uczymy bawiąc się.”no images were found
- WODA
Woda czyli strumień naszych marzeń „Dotykam i czuję”no images were found
- ZIEMIA
Barwy Ziemi, czyli nasz bezpieczny dom „Widzę i myślę”.
- OGIEŃ
no images were found
Autor projektu: Małgorzata Zgierun-Irlik
W roku szkolnym 2014/2015 zrealizowany został projekt integracyjny pod hasłem
„A świat się kręci w kolorach tęczy”
Cykl imprez podzielono na cztery pory roku:
1. Jesienny piknik
no images were found
2. Zimowy bal karnawałowy
no images were found
3. Wiosenne harce ekologiczne
4. Tęczowy Dzień Dziecka
no images were found
Autor projektu: Małgorzata Zgierun-Irlik