Nasza szkoła wzięła udział w projekcie „SMILES”, którego celem jest wspieranie szkół w tworzeniu zdrowych i włączających środowisk szkolnych, w których dzieci uczą się kluczowych umiejętności wzmacniających ich dobrostan emocjonalny i psychiczny. Działania projektu będą przydatne nauczycielom, szkołom i społecznościom jako forma wsparcia w bardziej efektywnym reagowaniu na potrzeby uczniów w zakresie dobrostanu emocjonalnego i psychicznego oraz ułatwią nauczanie włączające uczniów z trudnościami.
W ramach projektu planowane są trzy formy działań:
- szkolenia nauczycieli w zakresie promowania zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia
uczniów; - poprawa edukacji emocjonalnej, którą uczniowie otrzymują w środowisku szkolnym;
- zaangażowanie rodziców, którzy powinni być świadomi znaczenia edukacji emocjonalnej
swoich dzieci, za którą to oni są przede wszystkim odpowiedzialni. - Czas trwania projektu: 2 lata (10/2022 – 9/2024)
Program:
Erasmus+, Key Action 2 ,
Partnerstwo współpracy w edukacji szkolnej - Koordynator projektu:
NU „Św. Paisii Hilendarski” (Bułgaria) - Numer projektu:
2022-1-BG01-KA220-SCH-000085840 - PARTNERZY
W projekcie uczestniczy 8 partnerów z 4 krajów Europy (Bułgaria, Czechy, Polska, Hiszpania).
Stowarzyszenie Know and Can / Bułgaria
Szkoła Podstawowa „Św. Paisii Hilendarski” / Bułgaria
INSTITUT INPRO / Czechy
Základní škola J. Gutha-Jarkovského / Czechy
Zespół Szkół i Placówek Specjalnych / Polska
Stowarzyszenie SEDA / Polska
Szkoła Carlos V / Hiszpania
Growth Coop / Hiszpania
Projekt SMILE składał się będzie z trzech etapów:
- BREAK THE SILENCE
Narzędzia pomiarowe
W pierwszym etapie projektu 3 podstawowe filary szkoły: nauczyciele, uczniowie i rodzice
wzięli udział w wypełnianiu ankiet. Te z kolei miały na celu zebranie informacji by ułatwić
zrozumienie dobrostanu psychicznego i potrzeb w zakresie zdrowia psychicznego uczniów w
szkole.
W rezultacie powstała liczba 12 kluczowych kompetencji takich jak empatia , które są
potrzebne nauczycielom aby poszerzyć ich wiedzę i kierunki działań wspierających zdrowie
emocjonalne i dobre samopoczucie uczniów. - ON MY MIND
Pomoce dydaktyczne
Na podstawie wyników z wykorzystaniem narzędzi pomiarowych konsorcjum opracuje
zestaw pomocy dydaktycznych zawierający materiały uzupełniające i dodatkowe do
wykorzystania w pracy z uczniami (użytkownikami końcowymi),
uwzględniając dynamikę gier, strategii i zasobów metodologicznych. - SMILING MIND
Warsztaty
Głównym rezultatem tego etapu będzie utworzenie programu Allyship at School mającego
na celu stworzenie współpracy osób i instytucji (NAUCZYCIELE i Kadra Szkoły – UCZNIOWIE –
RODZICE) do podejmowania rzeczywistych działań i budowania szkoły promującej
emocjonalne i psychiczne zdrowie uczniów.
Tworzenie takiej ścisłej współpracy jest niezbędne do promowania kultury zaangażowanej w
zdrowie psychiczne i emocjonalne dzieci i młodzieży, a co za tym idzie, osiągania innych
celów edukacyjnych. W ramach tego programu nauczyciele, uczniowie, rodzice lub
opiekunowie przeprowadzą warsztaty na temat promocji zdrowia psychicznego.